למי פונים במקרה של עבודת איטום לקויה?

עבודת איטום לקויה היא פועל יוצא של חוסר תשומת לב וחוסר הקפדה מצד קבלן עבודות האיטום, שימוש לא נאות בחומרי איטום או ביצוע עבודות איטום שלא לפי דרישות התקן המחייבות. במקרים אלו, מופיעים כשלים ופגמים הגורמים לנזקים ישירים לרכוש ותשתיות נוספות, וזאת לנוכח חדירת מי גשמים לתוך שטח המבנה שקשה לאתרן. לשם כך, יש לפנות למומחה איטום ותיק ומנוסה שידע לפתור את הבעיות, לגבות אתכם בתקופת אחריות ולהתחייב להשיב לכם את כספכם במקרה של כשל ו/או אי הצלחה.

יועץ איטום

כיצד יודעים שעבודת האיטום בוצעה באופן לקוי או רשלני?

איתור כשלים וליקויים בביצוע עבודות איטום מתאפשר במס' מועדים:

כבר בשלבי הבנייה: באמצעות בדיקת איטום המתבצעת בשיטות שונות כגון: בדיקות המטרה, בדיקות הצפה, בדיקת מחיצות, מיפוי וכד' של חלקי הבית הפנימיים החשופים לחדירת מי גשמים משטחי החוץ של המבנה.

מיד בסיום עבודות הבניה בתקופת קיץ: גם כאן נדרשת בדיקת איטום כנ"ל, אך במרבית המקרים בשלב זה הדבר כרוך בפגיעה בקירות, במשטחי ריצוף, בציפויים ובעבודות גמר שקשה לעיתים לשחזרם.

מיד בסיום עבודות הבניה בתקופת חורף: בשלב זה לרוב כתמי הרטיבות ו/או הנזילות, סימני הטחב ו/או העובש, כבר יופיעו על הקירות או התקרות ועל כן בדיקת האיטום מתייתרת.

מחד, הדבר כרוך לעיתים רבות בפגיעה בקירות, במשטחי ריצוף, בציפויים ובעבודות גמר שקשה לעיתים לשחזרם, אך מאידך, מכיוון שניתן לזהות את המוקדים מתוך המבנה, קל יותר למקד את העבודות ולצמצם את הנזקים הקשורים לפירוק ולשחזור.

לאחר איכלוס: במועד זה כשלי האיטום הם מתסכלים ביותר ותמיד קיימת תחושה של פיספוס ושל חרטה על כך שלא נעשה יותר בכדי להימנע מכך. אם מן ההיבט של בחירת בעלי המקצוע, אם מן ההיבט של פיקוח ואם מן ההיבט של בקרת איכות.

צריך להודות. למרות שבדיקה של המבנה תוך כדי ביצוע עבודות האיטום בפועל הינה חיונית ומחויבת המציאות,  היא לכל היותר תוביל לזיהוי ליקויים וכשלים היכולים להתגלות במגבלות הבדיקה בלבד ואינה מהווה תחליף למבחן האמתי בחורף.

סביר להניח שאם בוצעו עבודות איטום ברמה טובה, הכשלים שיתגלו יהיו מינוריים.

לקוחות רבים, הן בדירות מגורים והן בבתים פרטיים נחשפים לליקויי איטום רק לאחר החורפים הראשונים, כלומר,  רק בדיעבד כאשר יתחילו להופיע סימני רטיבות וכתמי עובש במבנה במקרה הטוב או הצפות במקרה הגרוע יותר.

מתי מומלץ לפנות לשירותיו של יועץ איטום?

מרבית הלקוחות שרוכשים דירה מקבלן בניה ומבקשים לקבל חוות דעת מקצועית על איכות הבניה, עושים זאת באמצעות חברות או מהנדסים המציעים שירותים של בקורת מבנים.

צריך לזכור שחוות דעת בתחום האיטום, רצוי ומומלץ לקבל מיועץ איטום מומחה בתחום.

חוות הדעת הנפוצות שנערכות ע"י חברה או מהנדס במסגרת בקורת מבנים, אינן מפורטות דיין בנושא האיטום, הן מתייחסות להערכות ולהשערות בלבד ובמרבית המקרים אין בהם ממש כדי לתת "כלים" ללקוח ו/או לקבלן בכדי לפתור את בעיות האיטום.

חשוב מאוד !!! במידה וקיימתם בכל זאת ביקורת בניה לפני אכלוס דירה חדשה או בית פרטי מקבלן בניה אשר במהלכה נחשפו אי-אילו כשלים וליקויי איטום, תוכלו לחייב את קבלן הבניה או היזם  בביצוע התיקונים הנדרשים וזאת מתוקף מה שמכונה בשפת החוק: תקופת הבדק.

את הפניה לקבלן הבניה מומלץ לעשות בעצה אחת עם יועץ איטום שידע להנחות אתכם כיצד לפעול מול הקבלן בכדי שהליקויים יתוקנו. לא מספיק להסתמך רק על דו'ח ביקורת המבנים אשר לרוב הינו כללי ביותר, אשר מכיל ליקויים אחרים שאינם קשורים לאיטום. יש לזמן יועץ איטום שזוהי מומחיותו.

טיפים חשובים !!!!

  • אין לבקש מיועץ האיטום להכין מפרט לעבודות איטום עבור הקבלן על פי ממצאי הליקויים שנחשפו במהלך בדיקת הביקורת. מפרט כזה רק יכשיל אתכם מול קבלן הבניה.

 

  • אין לבקש מיועץ האיטום לתת אומדן מחירים על ביצוע עבודות האיטום, מכיוון שכאמור לא מדובר במתן פתרונות אלא בהערכות והשערות בלבד ולכן תמחור אומדן רק יגרום לכם לתסכול רב על כך שלא תמצאו קבלן איטום שיסכים להתחייב לפתרון במחירי האומדן. בנוסף, האומדן יעמיד אתכם במצב הזוי מול קבלן הבניה.

על מנת להבטיח לעצמכם עבודות איטום איכותיות, קיימת חשיבות רבה להיוועצות מוקדמת עם יועץ או מומחה איטום בכל אותם מקרים בהם אתם מצויים במסגרת הליכי בנייה של ביתכם הפרטי ובכל אותם מקרים בהם נדרשת לכם חוות דעת מקצועית ו/או הצעת מחיר לפתרון בעיות איטום.

פנייה יזומה מצדכם למומחה איטום, מומלץ שתיעשה בכל אותם מקרים בהם אתם מזהים מוקדי רטיבות ונזילות בשטח המבנה בו אתם מתגוררים. במקרים אלו, יסייע לכם מומחה האיטום באיתור האפשרויות לאיטום ולמניעת הישנות הרטיבות והנזילות ויפעל לתיקון הליקויים הקיימים.

מה עושים במקרים בהם מתגלים סימני רטיבות ונזילות בשטח המבנה?

הופעתם של סימני רטיבות בקירות הפנימיים של המבנה מעידים על הימצאותם של כשלים, פגמים וליקויים בתשתיות האיטום ו/או הניקוז, ולכן הדבר מחייב איתור מידי של האפשרויות לאיטום ולמניעת הישנות הרטיבות והנזילות ותיקון הליקויים באופן מידי, למניעת נזקים מתמשכים בתשתיות המבנה.

לצורך כך מומלץ לשכור את שירותיו של קבלן מומחה לאיטום, שהינו גם יועץ איטום מנוסה וותיק המתמחה ביכולת איתור גבוהה, בניסיון וידע להתמודד עם מוקדים מקומיים במבנים קיימים, שרכש ידע רב בביצוע של כל סוגי עבודות האיטום, לרבות, איטום גגות, איטום מרתפים וכדומה.

למומחה איטום יש את הידע, הכלים, הציוד, החומרים וכח אדם מקצועי לקיים תהליכי איתור מדויקים ולהתאים שיטות עבודה וחומרים למניעת חדירת הרטיבות והנזילות למוקדים המקומיים, מבלי להידרש לשבירה מסיבית של קירות, משטחי ריצוף ומשטחי חיפוי.

דילוג לתוכן